Selasa, 10 Januari 2012

Kelibat Politik Datuk Musbah Digeruni Pihak Lawan.








Prinsip politik yang diamalkan oleh Datuk Musbah sejak menceburkan diri dalam dunia politik amat digeruni oleh pihak lawan, beliau diumpamakan perjalanan seekor kura-kura yang tidak pandai jemu-jemu berjalan, meksipun beliau tahu tidak sepantas seekor kijang atau secepat libasan seekor buaya di dalam sungai. Namun berkat kesabaran dan ketekuanannya berjalan membuatkan sesekor kijang yang angkuh tewas di tangannya. Inilah perumpamaan yang boleh digambarkan kepada kesabaran dan ketekunan Datuk Musbah dalam mengharungi liku-liku dunia politik.

Bermula dari seorang peniaga Kilang Papan, beliau telah berjaya meletakkan dirinya dipersada persaingan dunia perniagaan setanding dengan golongan cina yang sememangnya jauh lebih maju dalam dunia perniagaan. Percapaian yang cemerlang inilah membuatkan diri beliau amat disegani dikalangan pemimpin politik pada masa itu.


Pada pilihanraya negeri Sabah tabun 1990, beliau telah mendapat kepercayaan daripada bapa kemerdekaan Negeri Sabah arwah Tun Datu Mustapah Datu Harun bertanding atas tiket parti USNO di N6 Tempasuk. Namun dalam percubaan pertamanya ini beliau gagal di tangan Calun Kerajaan PBS yang memerintah negeri Sabah Waktu itu. Namun beliau hanya kalah tipis di tangan calun kerajaan PBS.

Diperingkat awal lagi penglibatannya dalam politik, beliau telah mempamerkan persembahan politik yang berbeza dengan pemimpin di Kota Belud. Kemesraan dan keakraban kepada semua lapisan masyarakat merupakan darah dagingnya sepanjang masa, boleh begitu muda mesra kepada semua orang. Tanpa rasa bangga diri beliau meletakkan dirinya setarap dengan semua orang, ramai yang seangkatan dengannya gugur ditengah jalan, samada ianya kerana permainan politik pihak lawan atau kecundang atas sebab tamak dan rakus sehingga ianya lupa bahawa semuanya itu permainan politik pihak lawan.

Jika dilihat secara keseluruhannya politik Kota Belud dari awal lagi ianya dimanipulasi oleh keturuanan bangsa banjar. Ketika zaman USNO di awal kemerdekaan dulu keturunan Banjar ini telah menguasai kepimpinan Kota Belud. Nama-nama seperti Arshad tidak asing lagi kepada kita waktu itu. Setelah kemangkatanya, kuasanya ini diturunkan kepada anak-anaknya seperti Hasbullah dan seterusnya kepada adiknya OKK Anuar dan terkini Datuk Golkhan Hasbollah. Dalam Politik pula iq ya dimanipulasi pula oleo menantu mereka iaitu Tun Said Keruak dan iparnya Datuk Askar Hasbollah. Ketika zaman kerajaan berjaya pula legasi ini dipertanggungjawabkan kepada Datuk Mohd Noor Mansor untuk meneruskan kelangsungkan pemerintahan keluarga Banjar di Kota Belud. Apabila kerajaan PBS memerintah negeri Sabah penguasaan kepimpinan keluarga banjar ini terus bertakta di singahsana, kali ini anak kepada Tun Said Keruak pula mengambil alih iaitu Datuk Salleh Tun Said dan sehingga zaman UMNO keluarga ini masih memanipulasi kepimpinan politik Kota Belud.

Namun sejak tahun 2004 kepimpinan politik Kota Belud telah mencatat sejarah apabila seorang anak tempatan peduduk Kota Belud yang berketurunan Bajau dan Iranun laitu Datuk Musbah telah mencipta nama sipersada politik Kota Belud apabila berjaya mengambil ahli jawatan Ketua UMNO Kota Belud dari penguasaan keluarga Banjar ini. Bermula dari itu juga Datuk Musbah merupakan pesaing kepada keluarga banjar ini. Dalam semua Pemimpin yang ada di Kota Belud, hanya Datuk Musbah saja yang berjaya mencabar kekuatan legasi kepimpinan keluarga Banjar di Kota Belud. Tan Sri Pandikar yang terkenal dengan keberaniannya dalam dunia Politik sekalipun telah menyerah diri kepada Datuk Salleh Tun Said, apabila beliau sekarang ini telah berketuakannya.

Justeru itu masyarakat Kota Belud masih bernasib baik apabila Datuk Musbah masih berjuang mempertahankan prinsip perjuangannya sehingga hari ini, meksipun di asak dari pelbagai sudut oleh keluarga Banjar dan mereka yang termakan hasutan mereka, namun beliau masih bertahan sehingga hari ini. Bayangkan andaikata Datuk Musbah berhenti dari dunia politik, siapa lagi anak tempatan Kota Belud yang boleh menyaingi kelibat politik Datuk Salleh Tun Said. Bolehkah Pemimpin seperti Datuk Abdullah Sibil, Serin Haji Sudah, Jenar Lambah dan ramai lagi yang melibatkan diri dalam dunia politik memberi saingan kepada kebijakkan politik Datuk Salleh Tun Said, sudah tentu tidak kerana mereka semua ini pernah dipermainkan olehnya satu ketika dulu. Sebagai penduduk tempatan Kota Belud mengharapkan agar Datuk Musbah diberi kesihatan dan hidayah untuk terus berjuang sehingga ke akhir hayat demi untuk masa depan anak-anak kita akan datang.