Rabu, 14 Disember 2011

PEMIMPIN POLITIK KOTA BELUD, ANALISIS SIKAP DAN TINGKAHLAKU









Meksipun merupakan satu guruan kepada saya terhadap isu di atas, namun ianya menyentuh naluri saya untuk dikupas secara ilmiah berkaitan sikap dan tingkahlaku pemimpin politik Kota Belud. Seorang rakan karib saya melontarkan kata-kata bahawa pemimpin politik Kota Belud mempunyai stail dan cara tersendiri. Dengan ungkapan "Menurut kajian Universiti Malaysia Sabah Datuk Salleh Tun Said (DSSK) bercakap hari ini lain keesokannya lain, Tan Sri Pandikar Amin Mulia (TSP) pula bercakap dalam Kota Belud tiada yang layak jadi pemimpin melainkan dia seorang sahaja, sementara Datuk Abd Rahman Dahlan (DARD) pula bercakap seolah-olah tiada yang paling pandai di dunia ini melainkan dia sahaja seorang, sementara Datuk Japlin Hakim (JHA) pantang tengoh dahi licin pasti dia menggatal atau mengurat, Datuk Herbert Timbun Lagadan (HTL) pula cuba memperlihatkan ciri warak keagamaan kristiannya disamping bercakap tidak serupa bikin. Sementara Datuk Musbah Haji Jamli (DHMJ) pula sentiasa membicarakan soal peningkatan ekonomi kepada masyarakat dan memberi kata-kata semangat kepada setiap orang untuk merebut peluang yang disediakan oleh kerajaaan". Beginilah lebih kurang kata-kata seorang kawan mengenai pemimpin politik Kota Belud.

Walaupun ianya merupakan satu lawak jenaka spontan, namun apa yang dikatakan oleh kawan ini mempunyai kebenarannya sendiri, misalnya DSSK yang kononnya bercakap hari ini lain dan besoknya cakapnya tu telah berubah ataupun dengan kata lain, DSSK ini seorang yang pembohong dan sukar untuk dipercayai kata-katanya. Sebagai orang lama yang amat mengenali DSSK mengakui bahawa beliau menggunakan kata-kata manisnya untuk mempengaruhi orang lain memberi sokongan kepadanya. DSSK yang terkenal mempunyai wang yang banyak menggunakan kelebihan itu membeli mereka yang diperlukannya supaya mempercayai setiap lontaran ideanya, meksipun apa yang diutarakannya hanyalah sekadar tipu muslihat semata-mata sahaja. Ramai pemimpin-pemimpin politik Kota Belud telah tertipu dengan kata-katanya itu sehingga mereka melakukan sesuatu tanpa menggunakan pertimbangan akal fikiran akhirnya mati ditengah jalan. Siapa yang tidak tahu peristiwa yang berlaku dengan Dr Saijan Samit, Haji Mastan Hassan, Lamshil Hamidshor, Haji Kadri Nanti dan ramai lagi termasuk Tan Sri Pandikar Amin sendiri merasai tipu muslihat DSSK. Tetapi akhir-akhir ini mereka bergabung tenaga pula semata-mata untuk menyelamatkan keria politik mereka. Pendek Kata DSSK seorang yang pembohong dan penipu.

Sementara TSP pula terkenal dengan sikap yang tidak mengiakan kekuatan dan kebolehan seseorang, meksipun seseorang itu mempunyai kebolehan tersendiri dan boleh diketengahkan ke hadapan. Pada TSP di daerah Kota Belud tiada seorang pun yang layak menjadi pemimpin melainkan dia sahaja seorang. Orang lain tidak layak jadi menteri, orang lain tidak layak jadi pemimpin politik, dan kalau boleh lagi orang lain juga tidak layak jadi imam, semuanya hanya dia sahaja yang layak seorang. Umpamanya apabila Tadzul Radim menawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Kota Belud pada tahun 2008 yang lalu. TSP dan koncu-koncunya telah bertungkus lumus menjatuhkannya sehinggakan beliau kalah, itupun hanya kalah 17 undi. Dalam masyarakat Iranun sendiri setakat ini menurut TSP tiada seorang pun yang layak menjadi pemimpin politik. Agaknya TSP seorang Profesar yang telah membuat kajian mendalam mengenai semua rakyat Kota Belud. Tetapi yang menghairankan kalau anaknya atau adiknya jadi pemimpin, bolehlah pula. He he he he!!!!!!!.

Seorang lagi pemimpin yang di import dari Tuaran pula iaitu DARD pula menurut kajian UMS itu mengatakan beliau menganggap dirinya terlalu pandai sehingga dalam Kota Belud ini tiada yang paling pandai dialah seorang sahaja. Kalau bercakap bukan main tunjuk temberang, dia menganggap dirinya pemimpin role model alap baru yang perlu dicontohi. Sebab itu apabila ada isu dia mengajak orang lain berdebat sana sini, di dewan Parlimen beliau cuba mengetengahkan diri sebagai ahli Parlimen Kerajaan yang paling pandai, tak cukup dengan itu dia mengajak ahli Parlimen pembangkang berdebat di luar dewan. Misalnya dia mengajak Lim Kiat Siang berdebat soal isu Tambutoan, tetapi bila Musli Oli mengajak berdebat soal isu 20 perkara yang berkaitan perlembagaan persekutuan beliau langsung tiada respond. Inilah yang dikatakan pemimpin "angat-angat tahi ayam".

Seorang lagi pemimpin muda Kota Belud iaitu Datuk Japlin (JHA), ini lain dari yang lain pula sikap dan tingkahlakunya, beliau benar menunjukkan kelakiannya, pantang tengoh dahi licin dia urat terus. Menurut seorang kawan isterinya yang selalu online dalam Facebook cuba diuratnya dengan pelbagai tawaran seperti belanja makan dan tengoh wayang. Apabila isterinya itu berterus terang bahawa dia sudah bersuami, bukan main dia minta maaf. Bukan itu sahaja sebelum pilihanraya 2008 pemimpin ini hampir digugurkan kerana ada dikaitkan skandal dengan perempuan Janda Muda yang mana dikatakan merupakan perempuan simpanannya setiap masa. Pemimpin ini masih bergelut dengan kes-kes rasuah yang masih dalam proses mahakamah. Pendek kata wakil rakyat ini kalah-kalah playboy. Sesuatu yang tidak elok kepada JHA ini apabila berjanji, beliau tidak menunaikannya. Seorang AJK PIBG SK.Peladok menceritakan mengalamannya tentang janji pemimpin ini meluluskan projek penambahan bilik guru SK.Peladok pada tahun 2009 sehingga hari ini projek itu abuk pun tidak kelihatan.

Datuk Herbat Timbun Lagadan (HTL) pula seorang yang kononnya warak dalam agama keristian, sehingga ada yang mengatakan bahawa beliau tidak layak menjadi wakil rakyat, tetapi sebaliknya paling layak menjadi guru agama kristian sahaja di gerija-gerija. Beliau banyak musuh di kawasan kadamaian sehingga banyak yang meramalkan dalam pilihanraya PRU 13 nanti beliau akan kalah teruk.

Dan, menurut kajian UMS itu lagi dalam kesemua pemimpin yang ada di Kota Belud, seorang sahaja yang paling layak jadi pemimpin iaitu Datuk Musbah Haji Jamli (DHMHJ), beliau setiap kali menemui rakyat akan mengajak rakyat merebut peluang yang disediakan oleh kerajaan, disamping seorang pemimpin yang paling rajin turun padang. Setiap kali adanya kenduri kahwin, kematian, majlis- majlis rasmi pastinya akan hadir dan tidak menghampakan pihak tuan rumah atau pihak penganjur. Dari segi pembangunan pula, beliau merupakan pemimpin yang paling banyak membawa pembangunan di Kota Belud sepanjang negara pencapai kemerdekakan lagi. Sikapnya yang mudah didampingi di mana-mana telah membantu meletakkan pemimpin ini sebagai pemimpin yang paling unggul, popular, dan terkenal di daerah Kota Belud. Andainya ada anugerah pemimpin yang paling cemerlang di Kota Belud sudah tentu DHMHJ adalah pemenangnya. Dalam pergaulan,beliau tidak memilih sangat daripada orang muda, kanak-kanak, dewasa, perempuan dan lelaki semuanya dilayan dengan baik.