Sabtu, 14 Januari 2012

DATUK SALLEH TUN SAID PERLU RECOMMENDATION DATUK MUSBAH.







Datuk Salleh perlu menawan hati dan perasaan Datuk Musbah untuk membolehkan beliau mendapat kepercayaan pucuk pimpinan Kuala Lumpur dan Negeri Sabah bagi dicalunkan semula sebagai wakil rakyat akan datang dalam PRU ke 13 ini. Perbuatan silam beliau terhadap Datuk Seri Panglima Musa Aman Ketua Menteri Sabah dan Datuk Seri Najib Tun Razak Perdana Menteri Malaysia sudah cukup bagi kedua-dua pemimpin ini bagi menilai siapa Datuk Salleh Tun Said dalam dunia politik Negara.

Sebenarnya Datuk Salleh telah masuk perangkap yang dibuatnya sendiri apabila beliau mengambil keputusan mendekatkan diri dengan Datuk Seri Panglima Musa Aman. Rekodnya melaga-lagakan Datuk Safie Afdal dan Ketua Menteri ini suatu ketika tak begitu mudah dilupakan olehnya. Datuk Musa Aman sebenarnya menyedari fungsi USBO ditubuhkan suatu ketika di Sabah semata-mata untuk memberi tekanan kepada beliau dan seolah-olah kepimpinannya di Sabah tidak diterima oleh rakyat Sabah. Dengan demikian pentadbiran Kuala Lumpur akan bertindak menukarnya dari jawatan Ketua Menteri Sabah. Semua ini masih segar dalam memori Datuk Seri Panglima Musa Aman.

Di Kota Belud Datuk Musbah merupakan orang harapan Ketua Menteri memantau tindak tanduk Datuk Salleh, samada ianya benar-benar ikhlas memberi sokongan kepadanya atau hanya sekadar bermain politik dalam usahanya mendapat tempat dalam PRU ke 13 nanti. Justeru itu Datuk Salleh kena menunjukkan sikap yang benar-benar ikhlas memberi sokongan kepada Datuk Musa Aman serta pandai mengambil hati Datuk Musbah, jika beliau ingin mendapat kepercayaan yang jitu dari Datuk Seri Panglima Musa Aman selaku Ketua perhubungan UMNO negeri Sabah untuk bertanding dalam PRU ke 13 nanti. Datuk Musbah yang telah lama bersama dengan Datuk Musa Aman dan orang yang paling bertanggungjawab mempertahan Datuk Musa Aman di Kota Belud sudah tentu akan menjadi bahan rujukan beliau dalam menentukan keikhlasan Datuk Salleh Tun Said terhadap beliau.

Demikian juga jika Datuk Salleh Tun Said ingin mengambil hati pucuk pimpinan pusat khususnya YAB Datuk Seri Najib dan Timbalannya Datuk Seri Muhyiddin Yassin beliau juga kena mendapat recommendation atau sokongan yang padu daripada Datuk Musbah kerana kedua-dua pemimpin ini amat rapat dengan beliau. Misalnya Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu bertanding dalam jawatan Naib Presiden UMNO suatu ketika dulu, orang yang bertanggunjawab mencalunkannya di Kota Belud ialah Datuk Musbah sewaktu beliau memegang Timbalan Ketua UMNO Kota Belud. Namun kerana permainan politik licik Datuk Salleh Tun Said yang ketika itu memegang jawatan Ketua UMNO Bahagian Kota Belud telah menukarkan melalui mandat yang diberikan oleh AJK UMNO Bahagian Kota Belud dengan orang lain, sedang dalam mesyuarat AJK UMNO Kota Belud di Palas Hotel telah mengambil ketetapan mencalunkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Naib Presiden UMNO Malaysia ketika itu. Orang-orang Datuk Seri Najib Tun Razak yang ketika itu menanti keputusan mesyuarat UMNO Kota Belud di dewan Chung Hwa Kota Belud pulang dengan nada kecewa kerana tidak mendapat mencalunan daripada Kota belud. Dan di Kota belud orang yang paling kecewa juga ialah Datuk Musbah kerana beliau telah di tipu oleh Datuk Salleh dalam isu pencalunan ini. Apakah isu seperti ini mudah dilupakan oleh Datuk Datuk Seri Najib dalam menilai kepimpinan Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said, jawapannya sudah tentu tidak! Dan hanya Datuk Musbah sahaja yang dapat membersihkan nama Datuk Salleh Tun Said daripada pandangan Datuk Seri Najib kerana beliau merupakan orang kuat kepada Perdana Menteri suatu ketika sehingga hari ini.

Siapa yang tidak tahu hubungan rapat antara Datuk Musbah dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia kini Tan Sri Muhyiddin Yassin. TPM ini telah beberapa kali datang bertandang di rumah Datuk Musbah di KingFisher Kota Kinabalu sewaktu beliau memegang jawatan Ketua UMNO Kota Belud. Orang nombor dua Negara ini juga pernah dilukai oleh Datuk Salleh Tun Said apabila beliau tidak dicalunkan oleh Datuk Salleh Tun Said dalam pemilihan Majlis Tertinggi tahun 2008 lalu sewaktu beliau ditentang oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam dalam jawatan Timbalan Presiden UMNO. Demikian jugalah jika Datuk Salleh ingin mendapat recommendation daripada Timbalan Perdana Menteri ini beliau kena memohon maaf kepada Datuk Musbah atas keterlajurannya mempermainkan Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana akhirnya Datuk Musbah akan menjadi rujukan Tan Sri Muhyiddin Yassin tentang kelayakanya menjadi calun dalam PRU ke 13 nanti.

Inilah natjiahnya kepada orang yang pernah melakukan kesalahan kepada orang lain perlu menunjukkan dulu keikhlasan dan kejujurannya kepada mereka sebelum mereka mendapat balik kepercayaan daripadanya. Dalam isu ini di Kota Belud Datuk Salleh Tun Said kenalah pandai menambat hati Datuk Musbah bagi membolehkan beliau diyakini oleh pucuk pimpinan parti tidak mengkhianati perjuangan parti. Rekod terdahulu akan menjadi sandaran kepada mereka dalam memilih calun Barisan Nasional nanti. Mereka sudah tentu tidak menginginkan calun yang akan memberi lelibiti kepada parti yang hanya akan memperdagangkan jawatannya sebagai wakil rakyat kepada parti lawan.