Sabtu, 7 Mei 2011

WAKLI RAKYAT YANG PALING RAJIN TURUN PADANG







Aktiviti turun padang sama juga istilah dengan turun melawat kawasan yang diwakili bagi setiap wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat. Datuk Seri Najib selaku presiden parti UMNO mengariskan syarat utama seseorang wakil rakyat untuk dicalunkan semula ialah, kekerapan seseorang wakil rakyat itu turun padang melawat kawasannya. Bagi beliau seseorang wakil rakyat yang kerap turun padang semestinya mereka yang mempunyai hubungan baik dengan penduduk kampong khususnya pengundi di kawasannya. Matlamat Datuk Seri Najib ialah untuk memastikan bahawa calun Barisan Nasional yang diketengahkan dalam PRU13 nanti adalah mereka yang benar-benar dapat diterima oleh rakyat disamping disenangi dan popular dikalangan masyarakat setempat.

Di Kota Belud antara wakil rakyat yang paling rajin turun padang ialah YB Datuk Musbah Haji Jamli wakil rakyat kawasan Tempasuk. Walaupun dikatakan ahli parlimen Kota Belud Datuk Abd Rahman Dahlan dan ADUN Usukan YB Datuk Japlin Hakim merupakan orang muda tetapi dari segi kekerapannya mereka turun padang. Datuk Musbah masih lagi mengatasi mereka, kebiasaan dan sikap Datuk Musbah ini cuba ditiru atau dicontohi oleh kalangan pemimpin yang ada di Kota Belud, namun mereka tidak dapat bertahan lama, kerana matlamat dan tujuan utama mereka turun padang itu terselitnya agenda tersembunyi yang hanya mempengaruhi penduduk kampong untuk mengundi atau mempercayai bahawa merekalah pemimpin yang benar-benar melaksanakan tanggungjawab sebagai pemimpin di Kota Belud. Tetapi terbukti sebelum ini meksipun mereka punya kuasa tertinggi dinegeri sabah "abuk pun tara".

Datuk Musbah turun padang hanya semata-mata untuk memastikan rakyatnya dan penduduk kampong mendapat pembelaan dengan menyalurkan berbagai bantuan dan projek yang bertujuan dapat mengubah kehidupan penduduk. Beliau tidak terhad menghadirkan diri dalam majlis-majlis rasmi sahaja, malahan beliau turun padang tanpa ditemani oleh sesiapa samada pemimpin diperingkat kampong mahupun pemimpin diperingkat UPKR kawasan Tempasuk. Beliau mahu melihat sendiri kesusahan yang dialami oleh rakyatnya melalui matanya sendiri. Dengan demikian segala peruntukkan yang disalurkan dapat sampai ke sasarannya.

Semasa turun padang Datuk Musbah, kebiasaannya akan melawat keluarga yang benar-benar memerlukan bantuan segera, di samping melawat mereka yang terlantar sakit tenat untuk memberi semangat dan kata-kata perancang bagi mereka meneruskan kelangsungan hidup mengharungi kehidupannya.

Sepanjang pengamatan saya sebagai rakyat Malaysia yang telah merdeka, tidak ada seorang pun pemimpin yang bergelar YB yang benar-benar berjiwa rakyat seperti yang ditunjukkan oleh Datuk Musbah. Samada ianya di dalam era USNO, BERJAYA, PBS dan kini UMNO. Kesanguupan Datuk Musbah menuruni lurah, mendaki bukit, menyeberangi jambatan usang, dan mereda hutan memperlihatkan wakil rakyat ini mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang terdapat dengan Khalifa Al Rasidin seperti Saidina Umar.

Seketika saya merasa sayu dan hiba apabila melihat paparan demi paparan gambar yang terdapat facebook wakil rakyat ini tentang kemiskinan, keadaan keluarga yang tidak mempunyai rumah, makanan yang tidak cukup, orang yang terlantar sakit tenat dan bermacam-macam lagi. Timbul dalam pemikiran saya kenapa berlaku demikian ke atas keluarga tersebut. Kemana tanggungjawab wakil rakyat sebelum ini, yang membiarkan penderitan penduduk kampong yang tinggal di bumi sabah yang telah mencapai kemerdekaan begitu sekian lamanya.

Datuk Musbah bukan sahaja seorang wakil rakyat yang berjaya melaksanakan tanggungjawabnya, akan tetapi lebih dari itu, beliau telah berjaya menyusup masuk dalam jiwa setiap penduduk kampong yang masih dalam kesusahan supaya bangun mengubah sosio ekonomi melalui penglibatan mereka dalam merebut peluang-peluang yang disediakan oleh kerajaan. Dengan memperlihatkan diri beliau sebagai “Role Model” untuk berjaya dalam hidup. Datuk Musbah dalam setiap kali pertemuan masyarakat kampong akan memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada mereka agar berani berubah dan merebut peluang yang ada.

Kejayaan beliau membawa projek mega seperti JELAPANG PADI, AGROPOLITAN, AKURKULTUR, PELANCUNGAN, berbagai-bagai lagi meletakan pemimpin ini NO 1 dari kalangan pemimpin yang ada di Kota Belud, samada dalam zaman era ini mahupun zaman era sebelumnya. Mungkinkah kerana juga Datuk Musbah merupakan seorang pemimpin yang lahir atas kaki sendiri yang memungkinkan pencapaian beliau kini sukar ditandingi. Kalau kita bandingkan kelahiran Datuk Salleh Tun Said kerana sedikit sebanyak populiriti bapanya arwah Tun Said, dengan Tan Sri Pandikar Amin Mulia kerana arwah bapanya Haji Mulia, demikian juga Datuk Abd. Rahman ada bapanya arwah Haji Dahlan. Kita tidak boleh bandingkan Datuk Musbah dengan Datuk Japlin kerana pencapaian Datuk Japlin tidak ke mana malahan ianya secara mendatar. Dan kata orang kaca menanti pecah ekoran pencapaiannya yang malap dalam politik di samping masalah rasuah yang dihadapinya. Kehadiran Datuk Japlin dalam politik juga hanya memenuhi tuntutan semasa kerana pada masa itu dia Ketua pemuda UMNO Kota Belud di samping tuntutan politik semasa yang mengkhendakkan beliau jadi pemimpin. Kalau bukan kerana itu mungkin dia tidak berada dalam keadaan sekarang.

Tetapi ciri-ciri kepimpinan yang ada dengan Datuk Musbah diibaratkan satu Packeg sebagai seorang pemimpin. Semua ciri-ciri pemimpin yang dituntut samada ianya oleh pucuk pemimpin pusat atau masyarakat setempat semuanya terdapat dengan Datuk Musbah. Tidak keterlaluan kalau saya katakana Datuk Musbah adalah pemimpin DULU, KINI dan SELAMANYA.