Sabtu, 5 Mac 2011

TEMPASUK BAKAL MUNCUL PUSAT PELANCUNGAN BERTARAF DUNIA.



Ketajaman pemikiran YB Datuk Musbah dalam membawa pembangunan di kawasan tempasuk semakin hari semakin terserlah. Beliau bukan sahaja menumpukan dalam satu-satu bidang dalam membawa pembangunan kepada kawasan tempasuk yang diwakilinya. Akan tetapi beliau mempelbagaikan projek pembangunan yang di bawanya dan kesemua projek tersebut membawa impak ekonomi yang baik kepada semua lapisan penduduk tempasuk khususnya dan kota belud amanya. Kalau sebelum ini, beliau telah berjaya membawa projek mega seperti jelapang padi, agropolitan, akuakultur, jalanraya, dan bermacam-macam lagi.

Tetapi kali ini Datuk Musbah tidak ketandusan idea memanafatkan sumber alam yang ada di kawasan tempasuk untuk dimajukan sebagai kawasan pelancungan. Bagi mereka yang yang mengenali kota belud secara dekat, sudah tentu lebih mengetahui pontensi kota belud dalam bidang pelancungan bertaraf dunia, jika dimanafatkan sumber semulajadi yang ada di kota belud. Kawasan pantai yang terpanjang, terumbu karang, pergunungan yang indah dipandang telah terlepas pandang oleh pemimpin sebelum ini untuk dimajukan sehingga ianya memberi pulangan ekonomi yang tinggi kepada masyarakat kota belud.

Datuk Musbah baru berjawatan pembantu menteri tetapi berjaya meyakinkan kerajaan negeri sabah supaya kawasan pantai kota belud khususanya di Dun tempasuk dimajukan sebagai kawasan pelancungan.

Baru-baru ini kerajaan negeri pada dasarnya telah bersetuju memajukan kawasan “tandu magarang” . satu kawasan yang terletak di antara pantai kg. sarang dengan kuala rampayan laut. sebagai sebuah pusat pelancungan yang bakal dimajukan oleh sebuah syarikat dari luar negara. Di fahamkan syarikat berkenaan telah memberi keyakinan kepada kerajaan negeri untuk memajukan kawasan tersebut dengan jumlah pelaburan us$100 juta atau lebih kurang 360 juta ringgit malaysia.

“tandu megarang” bukan sahaja mempunyai lokasi yang menarik jika dimajukan nanti, akan tetapi mempunyai sumber alam semulajadi yang menarik setaraf dengan pusat-pusat pelancungan seperti bali di indonesia dan pelancungan dunia yang terletak di selatan tahiland. Saya sewaktu kecil-kecil dahulu selalu mengunjungi kawasan ini bagi tujuan memancing ikan. Lokasi ini mempunyai teluk yang sangat sesuai mendirikan hotel-hotel mewah dan di pesekitaran dasar lautnya kaya dengan batu-batu karang yang mampu menarik pelancung yang mempunyai kegemaran menyelam di dalam dasar lautan.

Jika projek ini menjadi realiti suatu hari nanti, kota belud sudah tentu bakal menerima wang pelaburan asing yang terbanyak sejak kita mencapai kemerdekaan. Projek ini bukan sahaja menguntungkan kerajaan negeri sabah, akan tetapi memberi manafat yang tinggi kepada penduduk kota belud. Sudah tentu peluang-peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan dengan sendirinya akan terbuka luas. Impak ekonomi kota belud juga akan meningkat kerana sumbangan dari kemasukan pelancung-pelancung yang menghabiskan wangnya di kota belud. Kuasa beli rakyat kota belud akan meningkat, dengan sendirinya peluang peniagaan kepada penjaja-penjaja kecil akan meningkat.

Apa pun yang menarik kepada sahaja mengupas isu ini ialah kebijakkan datuk musbah memanipulasi ekonomi kota belud ke arah yang lebih dinamik di masa datang. Inilah untungnya kerajaan barisan nasional memilih beliau sebagai wakil rakyat kawasan tempasuk. Dengan kepakaran beliau dalam bidang koperat memudahkan lagi beliau merancang dan melaksanakan idea-idea yang terselit di dalam pemikirannya. Hubungan baiknya dengan Yab ketua menteri sabah melicinkan dan merancakkan lagi perancanganya memajukan kawasan tempasuk dalam tahun 2020.